|

 

 
Legutolsó frissítés: 2019. Jan. 18. 17:19Jelenleg 4 látogató tartózkodik az oldalon.Összes látogató 2009 szeptember óta: 460457Ezt az oldalt 1814 alkalommal jelenítették meg 2009 szeptember óta. Ebből az egyedi letöltés 1723 volt.
|
Belátható és átlátható
A Munkácsy-tagiskola pedagógusai külföldön tanulmányozták a szakképzést
Zalaegerszeg - A Munkácsy-tagiskola tanárai közül a közelmúltban többen is részt vettek különböző országokban szakmai tapasztalatcserén. Beszámolójuk természetesen összehasonlításokra is alkalmat adott...
A Szakiskolai Fejlesztési Program keretében elnyert pályázat tette lehetővé a Munkácsy-tagiskolában a tananyagfejlesztést és a minőségbiztosítási rendszer kidolgozását, s a pedagógusok külföldi tanulmányúton való részvételét.
Baján Antal, a Ganz Ábrahám és Munkácsy Mihály Szakközépiskola és Szak-iskola igazgatója Olaszországban járt, iskolavezetőkkel. Azt tapasztalta, hogy a hazai szakképző intézmények technikai felszereltség tekintetében állják az összehasonlítást a külföldi iskolákkal.
- Viszont óriási a különbség az épületek állagában, a mi intézményeink esetenként gyalázatos állapotban vannak - adott hangot észrevételének.
Szekér Károlyné Bécsben vett részt módszertani továbbképzésen, s a tapasztalatok birtokában történik már náluk is a kilencedik évfolyamosok iskolai beszoktatása": a tanév első három napja osztályfőnöki órákból áll, ez alatt a diákok megismerkednek az intézménnyel, a környezettel.
Hajas Zoltánné Irországból hozott tapasztalata megerősíti, ottt bizony sokat fordítanak az oktatásra.
- A négymillió emberből egymillió vesz részt az oktatásban. A szakképzés intézménye mindössze húszéves múltra tekint vissza, ám olyan ütemben fejlesztik, amire tényleg büszkék lehetnek.
|
Mint mondta, mindez a pedagógusok nagyobb fokú anyagi megbecsülésével is jár. A szakképzésben a fiatalok 18 éves koruk után vehetnek részt, időtartama 4-5 év. Az oktatás összetettebb, és rugalmasan alkalmazkodik a munkaerőpiachoz.
- A vizsgarendszerük hasonló a miénkhez, de még hatékonyabb és talán szigorúbb - mondta.
Hlavácsné Kéthelyi Cecília a Hollandiában 1996-ban végrehajtott oktatási reformot említette. Érdekes vonatkozás, hogy a 12 éves tanulók hatvan százalékát irányítják a szakképzésbe, a részvételüket az általános iskolai értékelés alapján javasolják a tanárok.
- A szakmai képzés a hollandoknál is hosszabb, 3 plusz 3 év. Az első szakasz az úgynevezett szakmacsoportos alapképzést jelenti, a második pedig a szakmunkás-bizonyítvány megszerzését. A szakmacsoportos képzés rendkívül gyakorlat-orientált. Például a szociális gondozás minden elemét, az idősek hajmosásától az ágyrendezésén át a vasalási, főzési ismeretekig, egy teremben sajátíthatják el. Az épületekben óriási, üvegfallal elválasztott tantermek sorakoznak, minden átlátható és belátható. A diákok önállóan tanulnak, tanár a mentor szerepét tölti be. A vizsgakövetelményeket általánosságban fogalmazzák meg, a kompetencia alapú oktatás szem előtt tartásával. Náluk is a szakmák összevonására törekednek, s azt vallják, hogy átfogó és általános ismereteket kell tanítani. A tanárnő kitért arra is, hogy a holland iskolarendszert háttérintézmények, úgynevezett tudásközpontok segítik abban, hogy a mindenkori gazdasági igényekhez igazítsák, alakítsák az oktatást. Ennek általános ismereteit meghatározzák, ám a tanítás mikéntjébe nem szólnak bele, viszont a vizsgaeredményeket ellenőrzik. Elégedetlenségük jeleként" megvonhatják a vizsgáztatási jogot.
A beszámolókból kiderült, hogy a külföldi szakképző intézményekben egyre szűkítik a szakmák számát, s inkább az átfogóbb, komplex képzésre helyezik a hangsúlyt-figyelemmel a gazdasági igényekre.
Sinkovics Eta
|
|
Webdesign és programfejlesztés: Tüske Balázs (tuskebganz@freemail.hu)
|
|

|